Pages

Hardlopen/ het drinken van water

Vrijdag, 15 December 2017

Sporten? Water drinken!
Het voorjaar en de zomer staan weer voor de deur. Voor veel mensen het seizoen bij uitstek om lekker (buiten) te sporten. Zeker bij hogere temperaturen is het belangrijk om voldoende water te drinken. Waarom eigenlijk? En kun je ook te veel drinken?

Tijdens het sporten verliest het lichaam veel transpiratievocht. Om uitdroging te voorkomen, moet dat verlies worden aangevuld. Bovendien gaan tijdens het transpireren veel mineralen verloren. Water is een fantastische sportdrank. Het houdt het lichaam op temperatuur en de stofwisseling op peil, het verdeelt belangrijke vitamines en mineralen over het lichaam en functioneert als smeermiddel bij de voeding van onze organen. Bovendien verdunt het de gifstoffen in ons lichaam, zodat ze geen of minder schade aanrichten.

Een te kort aan vocht tijdens het sporten kan vervelende gevolgen hebben, zoals uitputting, spierkrampen, en een slecht coördinatievermogen. Vult u dit tekort niet op tijd aan, dan heeft dit zeker invloed op uw sportprestaties. Vergeet niet dat ons lichaam voor 65 – 70% uit water bestaat. Daarvan raken we dagelijks flink wat kwijt, niet alleen door het zweten maar ook door te plassen en adem te halen. Wat we kwijtraken, moeten we aanvullen om uitdroging te voorkomen.

Te veel drinken
Te weinig drinken leidt dus tot uitdroging, maar u kunt ook te veel drinken. Steeds vaker zijn er verhalen over overhydratie bij sporters. Door te veel te kunt u uzelf vergiftigen. Water onttrekt namelijk natrium aan het lichaam. Te veel water drinken zorgt ervoor dat het natriumgehalte in het bloed zo laag wordt (hyponatriemie), dat het zelfs zou kunnen leiden tot een hartstilstand. U merkt dit doordat zich de volgend verschijnselen kunnen voordoen: gezwollen vingers of een te nauw zittend horloge, misselijkheid, braken, toenemende hoofdpijn en een gevoel van je niet goed voelen.

Maak je eigen sportdrank
Water is en blijft een onmisbare stof voor ons lichaam. Gewoon blijven drinken dus, zolang u maar niet overdrijft. De natuur volgen blijft de beste aanpak: drink tot je dorst gelest is, maar niet meer… 1,5-2 liter vers water per dag is prima. Een deel daarvan halen we overigens al uit ons voedsel. En ziet u om u heen ook al die hijgende sporters rondrennen met hippe, maar dure sportdrankjes? U kunt ook gewoon lekker zelf prima sportdrank maken. Meng een theekopje kraanwater met twee eetlepels sinasappelsap en een snufje keukenzout. Sport en drink ze!

menu